Dlaczego geometria kół jest tak ważna ?
Co dzieje się w samochodzie, który ma niewłaściwie ustawioną geometrię kół?
Auto nie zachowuje odpowiedniego toru podczas jazdy na wprost i ściąga w jedną ze stron, wymagając częstych korekt kierownicą.
(ściąganie w jedną ze stron może być też efektem pęknięcia drążka kierowniczego, uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego albo zablokowania się tłoczka w jednym z zacisków hamulca)
Dochodzi do przyspieszonego i nierównomiernego zużycia bieżnika opon (tzw. przycinanie). Powoduje to znaczne skrócenie czasu eksploatacji opon – nawet o połowę. Przyspieszone zużycie elementów zawieszenia Przyspieszone zużycie elementów układu kierowniczego Zwiększone spalanie, na skutek dodatkowych oporów w czasie jazdy. Niski komfort prowadzenia, wymagający od kierowcy ciągłych korekt toru, co męczy i zmniejsza bezpieczeństwo jazdy.
Kiedy trzeba ustawić geometrię kół w samochodzie?
Specjaliści zalecają, aby w każdym aucie dokonywać kontroli geometrii kół raz na rok. Najlepiej korygować geometrię kół po zimie. To właśnie w czasie tej pory roku samochód jest najczęściej narażony na wjazd w dziurę w nawierzchni, ukrytą pod warstwą lodu albo śniegu.
Poza tym zaleca się dokonanie kontroli i regulacji geometrii kół w następujących przypadkach:
Po zamontowaniu nowego kompletu ogumienia
Po sezonowej wymianie opon Po każdej naprawie zawieszenia (np. wymianie wahaczy, kolumn resorujących, belki skrętnej itd.)Po każdej naprawie układu kierowniczego (od wymiany końcówek drążków kierowniczych aż po wymianę przekładni kierowniczej)
Po naprawie samochodu po kolizji lub wypadku
Po wjechaniu w większą dziurę
Po zauważeniu, że auto ściąga a komfort prowadzenia znacznie się obniżył
Po zaobserwowaniu, że dochodzi do nierównomiernego zużycia bieżnika (przycinania).